Publiskā sektora darbinieku mācības turpmāk būs iespējams plānot efektīvāk un novērtēt to atdevi, izmantojot inovatīvu digitālo rīku. Šo rīku pēc Valsts administrācijas skolas (VAS) pasūtījuma izstrādājis uzņēmums INTEA, izmantojot Eiropas Savienības (ES) Atveseļošanas fonda “Publiskās pārvaldes digitālā akadēmija” projekta finansējumu.
“Mācības nav mērķis pats par sevi - tām jānes konkrēti rezultāti. Jaunā metodika palīdzēs valsts pārvaldes un citām iestādēm sistemātiski analizēt, kā mācīšanās ietekmē darba sniegumu un sabiedrības labumu. Tā veicinās caurspīdīga, izmērāmos rādītājos balstīta mācību procesa attīstīšanu,” uzsver VAS direktore Agita Kļaviņa.
Rīka mērķis ir veicināt pārdomātas investīcijas mācībās publiskajā sektorā - izstrādātā metodika ļaus valsts pārvaldes un citām iestādēm sasaistīt darbinieku mācības ar iestādes stratēģiskajiem mērķiem un sabiedrības interesēm. Tāpat šis rīks veicinās efektīvāku mācībām atvēlēto resursu izmantošanu.
“Lēmumi, kas ir balstīti datos, rada augstāku uzticamības pakāpi publiskajai pārvaldei, organizācijas var pieņemt kompetentākus lēmumus, tās iegūst darbiniekus, kuri savukārt sasniedz labākus rezultātus. Un sabiedrība kopumā redz, ka rezultāti tiek mērīti un līdz ar to efektīvāk tiek izmantota nodokļos samaksātā nauda,” uzsver VAS Publiskās pārvaldes digitālās akadēmijas vadītāja Baiba Medvecka.
Līdz 2026. gada 30. martam VAS plāno veikt novērtējumu vismaz desmit dažādām mācību aktivitātēm.
Jaunā metodika ir balstīta uz pasaulē atzītām mācību novērtēšanas metodēm un īpaši piemērota Latvijas publiskajai pārvaldei. Tā palīdzēs strukturēti definēt mācību mērķus un rezultātus, izmērīt mācību ietekmi individuālās izaugsmes līmenī, kā arī organizācijas un sabiedrības mērogā.
Metode piedāvā septiņu soļu mācību novērtēšanas ciklu, kas paredz, pirmkārt, definēt mācību mērķus, otrkārt, noteikt ietekmes līmeni un tikai tad izvēlēties mācību aktivitātes. Tad nosakāmi izmērāmi sasniedzami rādītāji, jāizvēlas datu vākšanas un analīzes metodes un, visbeidzot, jāapkopo un jāinterpretē rezultāti, lai turpinātu ciklu un plānotu nākamās mācības, skaidroja INTEA Personālvadības un mācību uzbūves konsultante Karlīna Šadre.
Sadarbībā ar INTEA sagatavotais materiāls un digitālais rīks piedāvā metodes mērķu noteikšanai, datu vākšanai un izvērtēšanai, padomus, kā integrēt rīku ikdienas mācību ciklu plānošanā. Rokasgrāmatā pieejami anketu paraugi datu vākšanai, analizēti piemēri un iekļauta cita praktiska informācija.
Piemēram, individuālā līmenī var noteikt, vai darbinieks viena līdz trīs mēnešu laikā ir pielietojis iegūtās zināšanas iestādes līmenī - vai ir samazinājies pieteikumu izskatīšanas laiks un vai mācības ļāvušas samazināt iestādes tēriņus. Savukārt sabiedrības ieguvumus nosaka, piemēram, tas, vai palielinājusies iestādes pakalpojumu pieejamība, kā arī vai augusi sabiedrības uzticēšanās publiskajam sektoram.
Metodika ir izstrādāta, ņemot vērā arī dažādus iestāžu pieredzes līmeņus. Tā paredz iespēju pielāgot rīka sarežģītību atbilstoši organizācijas kapacitātei, izmantot rādītājus plašākiem novērtēšanas cikliem, piemēram, stratēģiskās vadības vai kvalitātes sistēmās. Tā piedāvā skaidru, pielāgojamu ceļvedi, kā ieviest pārmaiņas mācību pārvaldībā, balstoties uz izmērāmiem rādītājiem un atdeves principiem.
Rīks paredzēts cilvēkresursu speciālistiem un mācību koordinatoriem, organizāciju un iestāžu vadītājiem, kuri vēlas sasaistīt mācību ieguldījumus ar iestādes vai organizācijas rezultātiem, kā arī politikas plānotājiem, kas meklē ilgtspējīgus attīstības risinājumus.
Izstrādātā rokasgrāmata tiks paturēta kā atvērts materiāls – ikviens lietotājs mēneša laikā aicināts sniegt savus priekšlikumus tās papildināšanai un pilnveidošanai šeit: https://ej.uz/MIN-forma.
VAS īstenotā Publiskās pārvaldes digitālās akadēmijas projekta gaitā valsts un pašvaldību iestāžu darbinieki tiek aicināti apgūt dažādas ar digitālās transformācijas procesu saistītas prasmes. Kopš projekta sākuma 2024. gadā līdz 2025. gada jūnijam VAS izsniegusi 53 767 sertifikātus par mācību apguvi.
Pētījumi liecina, ka uzņēmumi, kas iegulda darbinieku digitālo prasmju attīstībā, var samazināt kļūdu skaitu par 15–30%[1], savukārt digitālo prasmju uzlabošana var palielināt darba produktivitāti par 10–20%[2].
Latvijas 2024. gada Digitālās desmitgades ziņojumā norādīts, ka Latvija uzrāda izcilus rezultātus sabiedrisko pakalpojumu digitalizācijā[3] gan iedzīvotājiem, gan uzņēmumiem, pārsniedzot Eiropas Savienības (ES) vidējos rādītājus.
[1] McKinsey Global Institute, 2017
[2] OECD Skills Outlook, 2019
[3] https://digital-strategy.ec.europa.eu/lv/factpages/latvia-2025-digital-decade-country-report