Lai veicinātu inovāciju izmantošanu progresīvas un spēcīgas valsts pārvaldes veidošanā, Valsts administrācijas skola (VAS) šī gada martā un aprīlī īstenoja mācību programmu “Dizaina sprinta organizēšana un vadīšana”. Mācību programmas mērķis bija pilnveidot valsts pārvaldes darbinieku prasmes  organizēt un vadīt dizaina sprintu savā iestādē un vadīt pārmaiņu procesus valsts pārvaldē. Programmā piedalījās tie valsts pārvaldes darbinieki, kuri jau iepriekš bija apguvuši pakalpojumu un politikas dizaina metodes.

Mācību programmu vadīja četru pieredzējušu dizaina domāšanas treneru komanda – Katri Vintiša, Miķelis Bendiks, Laura Dmitrijeva, Ilze Saleniece. Valsts administrācijas skolā tiek veidota ilgtermiņa stratēģija iekšējo treneru atbalstam un prasmju tālākai attīstībai. Visi kursu absolventi turpina regulāri tikties, lai praktiski sadarbotos arī turpmāk un veidotu treneru kopienu, kas sniedz atbalstu un sadarbojas turpmāko dizaina sprintu organizēšanā un vadīšanā.

Valsts pārvaldes darbinieki mācību programmas ietvaros strādāja ar tādām tēmām kā efektīvāke VID un nodokļu maksātāja sadarbība (komunikācija), startup atbalsts Latvijā un sadarbības uzlabošana startup ekosistēmas dalībniekiem, vienota sistēma izglītības pētījumu organizēšanai un datu izmantošanai IZM, politikas plānošana un īstenošana, uzraudzības procesu izvērtēšana un pārdizainēšana IZM resorā, ietekmes izvērtēšanas sistēmas pilnveide, apgādnieka zaudējuma pensijas pakalpojuma uzlabošana, Nākotnes biroja kopstrādes telpu izveide, kā arī citām valsts pārvaldē aktuālām tēmām.

“Valsts pārvaldē ir neizmērojams iekšējais zināšanu un prasmju potenciāls. Lai veidotu  stratēģisku un sistemātisku pieeju darbinieku attīstībai un apmācībai – valsts pārvaldes iekšējo treneru sistēmas izveide ir viens no stūrakmeņiem. Man ir patiess gandarījums, ka kursu dalībnieki ne tikai novērtē atzinīgi mācības, bet ir gatavi praktizēt savas prasmes. Mēs būsim līdzās, lai stiprinātu un iedrošinātu ikvienu, kuram ir motivācija kļūt par fasilitatoru un treneri ne tikai savā iestādē, bet visā valsts pārvaldē,” norāda VAS pārstāve Inese Brokāne-Zarāne.

Mācību programmu komentē Valsts kancelejas Inovāciju laboratorijas vadītāja Inese Malašenoka: “Šis ir viennozīmīgi labākais Valsts administrācijas skolas kurss – pārdomāts saturs, profesionāli vadītāji un integrēta prakse kursa beigās. Šis kurss tiks integrēts RRF Inovācijas ekosistēmas izveides programmā un tam jau pievērsa uzmanību OECD OPSI kolēģi, kas to vērtē kā izcilas prakses piemēru. Labākie dizaina domātāji un fasilitatori Latvijā palīdzēs izveidot aktuāla darba uzdevuma sprinta plānu, iemācīs inovatīvākas metodes un trikus problēmu risināšanai un procesu plūsmu uzlabošanai. Kursa beigās būs iespēja izmēģināt visas metodes praksē un novadīt īssprintu.”

Kopumā programmā piedalījās 25 dalībnieki no Valsts ieņēmumu dienesta, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas, Izglītības un zinātnes ministrijas, Valsts kancelejas, Valsts aizsardzības militāro objektu un iepirkumu centra, Valsts zemes dienesta, Labklājības ministrijas, Finanšu ministrijas, Satiksmes ministrijas.

“Pirmais solis katram inovatoram ir saskatīt problēmu, otrais – nesamierināties ar to, trešais  – meklēt iespēju risinājumam, un ceturtais – meklēt sabiedrotos, domubiedrus, komandu, jo vienatnē valsts pārvaldē nevar paveikt neko. Valsts administrācijas skolas izlolotā dizaina sprinta organizēšanas un vadīšanas programma tika apzināti veidota tā, lai radītu aicinošu un labvēlīgu vidi, kurā satikties esošajiem un topošajiem inovatoriem un dizaina domāšanas treneriem. Tādiem valsts pārvaldes darbiniekiem, kuri ne tikai paši saskata nepieciešamību pēc pārmaiņām, bet ir gatavi tuvākā vai tālākā nākotnē palīdzēt citiem. Tas prasa gan drosmi, gan zināšanas un prasmes, un programma tika radīta, lai veicinātu gan vienu, gan otru. Pirmais programmas “absolventu” izlaidums apliecina – tas bija tā vērts,” stāsta mācību programmas trenere Katri Vintiša.

“Šādas mācības ir izcils piemērs un apliecinājums tam, ka, tikai uzdrīkstoties un darot, var notikt pārmaiņas. Daudzus rīkoties attur pieredzes vai drosmes trūkums, taču gan pieredze, gan drosme rodas darot. Šajās mācībās radījām drošu vidi diskusijām, jautājumiem un praktiskiem darbiem, lai nākamajā reizē darītāji ir pieredzes bagātāki un drosmīgāki,” norāda mācību programmas treneris Miķelis Bendiks.

“Man bija patiess prieks būt daļai no pasniedzēju komandas un dalīties pieredzē ar programmas dalībniekiem par to, kā plānot un vadīt inovācijas sprintus. Es sagaidu, ka ikviens šīs programmas dalībnieks būs ne tikai drosmīgāks savā inovētspējā un apzinīgāks lietotāju vajadzību izpētē, radot jaunus pakalpojumus un rīcībpolitikas, bet arī vienkārši to, ka viņu vadītās sanāksmes ikdienā būs labi sagatavotas un fasilitētas. Kopradei ir liels spēks, tādēļ būtiski, ka aizvien vairāk publiskā sektora strādājošo māk ikdienā vadīt šos procesus,” pārdomās dalās mācību programmas trenere Laura Dmitrijeva.

“Galvenais ieguvums bija izmēģināt visu reālajā dzīvē: plānot, vadīt sprintu, pielietot teorētiskās zināšanas, izmēģināt prototipēšanu. Ļoti veiksmīgs kurss, noteikti jāturpina, iespējams palielināt praktisko dimensiju.”

“Bija iespēja praksē iepazīties un pašam izmēģināt dažādas metodes, par kurām daudz tika iepriekš diskutēts teorētiski. Ļoti vērtīgi bija praksē pārbaudītie padomi, atziņas no kursu fasilitatoriem. Ļoti vērtīgs praktiskais treniņš kursu noslēgumā. Intelektuāli ļoti intensīva un piesātināta diena. Iespēja vienlaikus uzklausīt un reflektēt par līdzīgām problēmām, izaicinājumiem valsts pārvaldē, ar ko strādā citi kolēģi. Rodas visaptverošāks priekšstats.”

“Šis bija lielisks kurss ar lieliskiem pasniedzējiem un lielisku ne tikai teorētisko, bet arī praktisko pieredzi, kas noteikti noderēs ne tikai profesionālajā sfērā, bet arī ikdienas dzīvē.”

“Mācību rezultātā ir gūtas ļoti vērtīgas zināšanas un arī praktiskas iemaņas Dizaina sprinta plānošanā un vadīšanā. Liela pievienotā vērtība ir pasniedzēju sniegtā atgriezeniskā saite par paveikto, par lietām, kur vajadzētu piestrādāt, turklāt sniedzot piemērus no reāliem gadījumiem. Šīs noteikti ir vienas no labākajām un vērtīgākajām VAS mācībām – teorija balansā ar praktisko.”