11. novembrī vairāk nekā 1500 publiskās pārvaldes darbinieku pievienojās tiešsaistes pasākumam, kurā pirmo reizi tika prezentētas “Praktiskās vadlīnijas mākslīgā intelekta (MI) ieviešanai iestāžu darbā un pakalpojumos”. Pasākuma laikā dalībnieki iepazinās ne tikai ar vadlīnijām, bet arī dzirdēja reālus pieredzes stāstus no Latvijas Nacionālā akreditācijas biroja un Kultūras informācijas sistēmu centra, kas jau izmanto MI risinājumus, kā arī uzzināja vairāk par jaunākajām tendencēm – MI aģentiem.
Vadlīnijas apkopo praktiskus principus, metodes un labās prakses piemērus MI risinājumu atbildīgai un drošai ieviešanai publiskajā pārvaldē. Tās ir ieteikuma rakstura dokuments un kalpo kā vienots standarts, ko var papildināt, attīstoties tehnoloģijām. Vadlīnijas izstrādātas pēc Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) iniciatīvas, sadarbībā ar Mākslīgā intelekta Latvijas asociāciju (MILA) un valsts pārvaldes iestādēm, apvienojot ekspertu pieredzi, un tapušas sadarbībā ar Valsts administrācijas skolas Atveseļošanas fonda projektu “Publiskās pārvaldes digitālā akadēmija”.
Vadlīnijas paredzētas vadītājiem, stratēģiskajai plānošanai un uzraudzībai, IT un kiberdrošības speciālistiem, tehnisko un drošības prasību nodrošināšanai, juristiem un datu aizsardzības speciālistiem, normatīvo prasību ievērošanai, kā arī visiem iestāžu darbiniekiem, drošai ģeneratīvā MI un citu MI rīku lietošanai.
Mākslīgais intelekts var būt nozīmīgs atbalsts valsts pārvaldes darbā – palielināt efektivitāti, uzlabot pakalpojumu kvalitāti un mazināt administratīvo slogu. Vienlaikus tas prasa pārdomātu pieeju risku vadībai, jo MI izmantošana skar personas datus, informācijas drošību un sabiedrības uzticēšanos valsts institūcijām.
Darbinieku ikdienā MI visbiežāk izpaužas kā praktiski MI rīki – virtuālie asistenti, teksta kopsavilkumu ģeneratori, kvalitātes monitoringa rīki u.c. Vadlīnijas palīdz noteikt, kā un kādus datus drīkst ievadīt šādos rīkos, kā arī kā organizēt iekšējos noteikumus un apmācības, kā arī kuros gadījumos mākslīgā intelekta vietā efektīvāk būtu izmantot citu digitalizācijas pieeju.
Mākslīgā intelekta izmantošana ir viena no aktuālākajām un nozīmīgākajām digitālajām kompetencēm publiskajā pārvaldē. Lai mākslīgā intelekta sniegtās iespējas izmantotu jēgpilni un atbildīgi, ir svarīgi veidot zināšanas, prasmes un izpratni par tā darbības principiem, riskiem un pielietojumu. Mācīšanās šajā jomā ir nepārtraukts process – no pamatzināšanām līdz praktiskiem risinājumiem, kas palīdz efektīvāk strādāt un radīt sabiedrībai lielāku vērtību. OECD pētījumi apliecina, ka tieši mācīšanās un attīstība visvairāk veicina darbinieku iesaisti un motivāciju. Valsts administrācijas skola aicina neapstāties mācīšanās ceļā un kopīgi attīstīt prasmes mākslīgā intelekta jomā.

