Lai smeltos iedvesmu un gūtu jaunas idejas valsts pārvaldes attīstībai, Digitālo pārmaiņu projektu vadības programmas dalībnieki maija izskaņā devās pieredzes apmaiņas braucienā uz Parīzi. Komandējuma mērķis bija iepazīties ar Francijas publiskās pārvaldes pieeju cilvēkresursu vadībai, digitālajai transformācijai un sabiedrībai sniegto pakalpojumu kvalitātes uzlabošanai.
Tikšanās ar Francijas institūciju pārstāvjiem apliecināja, ka mūsdienīga valsts pārvalde tiek veidota, balstoties uz cilvēkcentrētu domāšanu, efektīvu sadarbību starp iestādēm un mērķtiecīgu digitālo risinājumu ieviešanu. Francijas pieredze atklāja, cik svarīgi ir skatīties uz pārvaldes modernizāciju ne tikai kā tehnoloģisku, bet arī kā kultūras un pārvaldības pārmaiņu procesu. Liela uzmanība tiek pievērsta cilvēkresursu attīstībai – sākot no mērķtiecīgas talantu piesaistes un daudzveidības veicināšanas līdz personalizētai apmācību pieejai un karjeras attīstības iespējām. Delegācija guva ieskatu arī augstākā līmeņa ierēdņu sagatavošanas sistēmā, kur praktiskas apmācību metodes tiek savienotas ar reālās situācijās balstītu analīzi un līderības prasmju attīstību.
Līdztekus cilvēkresursiem būtiska loma ir digitālajai transformācijai. Francijā tā tiek uztverta kā fundamentāla valsts pārvaldes pārmaiņu sastāvdaļa, kas aptver gan pakalpojumu kvalitāti, gan iestāžu sadarbību un iedzīvotāju pieredzes uzlabošanu. Delegācija iepazinās ar Francijas Starpministriju Digitālo pakalpojumu direktorāta darbu, kas koordinē digitālo pārmaiņu īstenošanu visā valsts pārvaldē, veicinot efektivitāti un vienotus standartus. Īpašu interesi izraisīja “Start-up d’État” pieeja – elastīgas, mērķorientētas komandas, kas īsā laikā izstrādā digitālus prototipus, risinot konkrētas sabiedrības vai pārvaldes problēmas. Šī pieeja, kas balstīta uz "agile" principiem, uzsvērti atbalsta eksperimentēšanu, kļūdu pieļaušanu un ātru mācīšanos no pieredzes.
Vēl viens būtisks aspekts bija sabiedrības līdzdalība un pakalpojumu pielāgošana iedzīvotāju vajadzībām. Francijas publiskajā sektorā tiek uzsvērts, ka valsts pakalpojumiem jābūt ne tikai pieejamiem un saprotamiem, bet arī proaktīviem. Piemēram, sistēmas spēj automātiski informēt iedzīvotājus par iespēju saņemt atbalstu, ja tiek konstatētas finansiālas grūtības. Atgriezeniskās saites nozīme tiek nostiprināta ar mūsdienīgiem analītikas un mākslīgā intelekta rīkiem, kas palīdz ne tikai izprast iedzīvotāju pieredzi, bet arī attīstīt atbildes mehānismus.
Brauciena laikā gūtās atziņas kalpo kā vērtīgs ceļvedis arī Latvijas valsts pārvaldes tālākai attīstībai. Delegācija uzsvēra nepieciešamību stiprināt centralizētu digitālās transformācijas koordināciju, veicināt mākslīgā intelekta izmantošanu pakalpojumu uzlabošanā, pārskatīt cilvēkresursu vadības praksi un attīstīt uz sadarbību un uzticēšanos balstītu līderību. Tāpat izcelta vajadzība veidot vidi, kurā pārvaldes darbinieki var droši dalīties ar idejām, pārbaudīt jaunas pieejas un regulāri iesaistīt sabiedrību atgriezeniskās saites sniegšanā.
Pieredzes apmaiņa Parīzē apliecināja, ka pārmaiņas valsts pārvaldē ir iespējamas, ja tās balstās uz skaidru vīziju, cilvēku attīstību un gatavību mācīties vienam no otra. Francijas piemērs iedvesmo domāt drosmīgi, darboties stratēģiski un veidot valsts pārvaldi, kas patiesi kalpo sabiedrības interesēm.
Vizīte organizēta pateicoties Atveseļošanas fonda atbalstam un programma veidota ar Francijas vēstniecības un Francijas institūta atbalstu.